Diagnosticarea computerizata

La motoarele moderne, functionarea optima a motorului cu injectie controlata electronic este asigurata de ECU (Engine Control Unit), creierul motorului. Acesta citeste o multitudine de senzori si interpreteaza datele pe baza unor harti de performanta, pe care le stocheaza periodic.

Ce se face

Este importanta analiza memoriei computerului de bord la fiecare revizie pentru o mai buna cunoastere a starii componentelor motorului si anexelor, pentru identificarea componentelor cu defecte si pentru anticiparea unor posibile defectiuni viitoare.

O retea de senzori si intrerupatoare monitorizeaza conditiile de operare ale motorului. Computerul primeste aceste informatii si transmite comenzi catre trei sisteme diferite: alimentare, aprindere, si evacuare. Cand apare o problema, martorul luminos din bord „verificare motor” se aprinde.

La majoritatea autovehiculelor ECU controleaza:

  • amestecul aer/carburant
  • aprinderea - la motoarele cu aprindere prin scanteie
  • avansul injectiei
  • timpii de injectie - in cazul distributiei variabile
  • timpii de actionare a valvelor - in cazul distributiei variabile
  • turatia de relanti
  • presiunea turbinei - la motoarele turbo
  • functionarea EGR
  • functionarea pilotului automat (Cruise Control)

ECU stocheaza informatiile sub forma unor matrici, denumite si harti ECU. Chiar daca masina a suferit modificari de ordin tehnic, ECU continua sa foloseasca multi kilometri datele stocate pana in acel moment. De aceea se recomanda resetarea ECU dupa o modificare majora la motor, pentru a permite readaptarea acestuia la noile conditii de functionare.