Intretinere periodica

Fiabilitatea unui autovehicul depinde in mare masura de intretinerea periodica si supravegherea starii tuturor sistemelor componente ale automobilului.

Pentru o buna functionare, un motor are nevoie de: carburant lipsit de impuritati, aer fara praf si ulei cu putere mare de lubrifiere. Aerul aspirat si filtrat se amesteca cu combustibil pentru a obtine amestecul carburant. Uleiul, curatat de filtru si pus sub presiune de catre pompa de ulei, lubrifiaza elementele in miscare ale motorului si reduce la maxim frecarile. Un consum ridicat de carburant sau de ulei va indica o anomalie. Este indicat sa faci un control al nivelului de ulei in fiecare luna sau inaintea unei calatorii mai lungi. Specialistii nostri te pot indruma in alegerea lubrifiantului cel mai adaptat motorizarii vehiculului tau (benzina sau motorina), modului de condus (normal ori sportiv) sau a conditiilor de utilizare a masinii (oras, munte, strazi asfaltate sau macadam).

 

Lucrari de verificare si intretinere recomandate la 10.000 km parcursi

A. Motor

  • schimbarea uleiului de motor si a filtrului de ulei
  • schimbarea filtrului de aer si de combustibil, mai ales toamna
  • schimbarea filtrului de habitaclu
  • lucrari de verificare si remediere:

– sistemele de ungere, racire si directie - se vor verifica daca exista scurgeri de lichide si se completeaza la nivelul recomandat de producator

– etanseitatea sistemului de admisie, in special tubulaturile ce asigura supraalimentarea sub presiune a acestui sistem (sistem turbo)

– etanseitatea sistemului de evacuare si sistemului EGR

– etanseitatea sistemului de alimentare cu combustibil, inclusiv etanseitatea injectoarelor pe chiulasa

– etanseitatea sistemului de eliminare a gazelor de ardere, galeria de evacuare, racord evacuare turbo, racord flexibil, catalizator, filtrul de particule (cu sistemul de supraveghere), tubulaturi si tobe

– starea instalatiei electrice a motorului, a protectiei impotriva frecarii, cleme de fixare, conexiuni si mufe de cuplare

– starea curelelor de transmisie, a pompei de injectie si a curelei de distributie sau a lantului unde e cazul

– se masoara tensiunea de incarcare a bateriei

– se verifica nivelul de ulei din transmisie: cutia de viteze, reductoare si diferentiale

– se citesc si se sterg codurile de eroare (dupa o prealabila arhivare a acestora, daca sunt) din unitatea de comanda, se verifica parametrii de functionare ai motorului si ale celorlalte sisteme

– resetarea functiei de afisare SERVICE.

B. Suspensia:

  • starea suportilor pentru arcuri cu elementele elastice aferente
  • starea elementelor elastice ale bratelor si ale axei spate
  • starea amortizoarelor si a chitului de protectie
  • jocurile pivotilor si ale articulatiilor sistemului stabilizator de rulare
  • starea sistemului de rulare, rulmenti si anvelope (presiune, deformari, vatamari, masurarea uzurii suprafetei de rulare si echilibrarea lor dupa caz).

C. Directia si sistemul de franare:

  • jocurile casetei de directie si ale articulatiilor de la caseta;
  • jocurile coloanei volan;
  • starea elementelor de protectie, burdufuri si ecrane termice de protectie in zona tubulaturii de evacuare;
  • starea de curatenie a volanului;
  • starea pompei principale de franare, a pompei ABS, a conductelor, furtunelor de legatura, etrierilor, discurilor de frana, cilindrilor si a tamburilor de frana;
  • eficacitatea franei de stationare;
  • scurgerile de lichid;
  • starea pompei pentru servodirectie, impreuna cu verificarea conexiunilor electrice in functie de tipul de asistare al directiei (electrica, electrohidraulica sau hidraulica).

D. Caroseria:

  • starea caroseriei, deformari si coroziuni;
  • starea suportilor pentru sistemul de alimentare cu combustibil, conductelor si etanseitatea rezervorului (inclusiv a celui pentru aditiv, in cazul dotarii cu filtru de particule);
  • starea suportilor de fixare a sistemului de evacuare al gazelor arse;
  • starea sistemelor de inchidere si deschidere al usilor (inclusiv cel de asigurare antiefractie), balamale, yale, manere si dispozitive automate de inchidere-deschidere;
  • starea functionala a geamurilor laterale, trapei si a pavilionului (pentru decapotabile);
  • starea sistemului de spalare al parbrizului fata si al lunetei spate;
  • starea functionarii sistemului de dezaburire fata si spate;
  • starea functionarii sistemului de semnalizare al directiei de mers, al lampii stop si al lampii de mers inapoi;
  • starea sistemului de iluminare, stationare si a lampii suplimentare pentru ceata (fata si spate);
  • starea sistemului de incalzire si ventilatie;
  • curatarea interiorului si a portbagajului;
  • starea rotii de rezerva si a dispozitivelor pentru ridicat;
  • starea triunghiurilor reflectorizante, a extinctorului si valabilitatea trusei medicale;
  • starea de fixare si reglare a scaunelor;
  • starea de fixare si asigurare a centurilor de siguranta;
  • starea de functionare a sistemului audio-video si de navigatie;
  • starea prizelor de alimentare cu tensiune pentru alti consumatori.

Rezultatul unei revizii bine facute este reducerea posibilitatilor aparitiei defectiunilor neprevazute. In plus, se poate evalua din timp necesarul de piese si costuri pentru viitoarele reparatii.

Revizia tehnica de toamna

Autovehiculul trebuie sa fie pregatit pentru functionarea pe timp de iarna, pentru conditii grele si solicitante de utilizare.

  • verificarea densitatii lichidului de racire;
  • verificarea furtunurilor si colierelor de strangere;
  • verificarea tensiunii de incarcare a acumulatorului cu verificarea starii si strangerea bornelor;
  • verificarea functionarii jaluzelelor, radiatoarelor si functionarea corecta a termostatului;
  • verificarea bujiilor de incandescenta si inlocuirea lor daca este necesar;
  • schimbarea filtrului de combustibil;
  • schimbarea anvelopelor cu cele de iarna, masurarea presiunii de umflare si echilibrarea lor;
  • schimbarea lichidului pentru spalarea parbrizului si a lunetei cu unul cu punctul de inghet cat mai coborat;
  • schimbarea lamelor stergatoarelor;
  • ungerea yalelor si a inchizatorilor usilor cu solutii speciale pentru lubrifiere si evitare a inghetului;
  • tratarea chederelor usilor cu ulei siliconic – se evita imbatranirea (coacerea) si lipirea de caroserie in timpul ingheturilor;
  • se verifica functionarea a sistemului de incalzire/dezaburire si se schimba filtrul de habitaclu;
  • echiparea pentru dezapezire: lanturi, lopata, o patura groasa;
  • se recomanda existenta unei rezerve mai mari de combustibil, in rezervor, pentru blocaje in trafic

Revizia tehnica de primavara

  • spalarea caroseriei, in special a sasiului si a zonelor vulnerabile din jurul rotilor. Pe timp de iarna se folosesc solutii foarte corozive pentru antiderapare, ce duc cu timpul la degradarea caroseriei si a celorlalte componente;
  • schimbarea tipului de anvelope - trecerea la anvelope de vara (sau mixte daca se impune);
  • verificarea sistemului de racire al motorului;
  • verificarea sistemului de aer conditionat sau clima, in special presiunea din instalatie;
  • trecerea la folosirea lichidului de spalare parbrize pentru vara si verificarea starii
  • stergatoarelor de parbriz;
  • ungerea si intretinerea balamalelor si a sistemelor de inchidere;
  • verificarea starii directiei si a suspensiei.