Transmisia - Cutia de viteza

Transmisia autovehiculului are rolul de a controla transmiterea miscarii de rotatie si a puterii motorului la roata, permitand conducatorului auto sa aleaga varianta optima. Transmisia contine cutia de viteze, ambreiajul, diferentialul, axul cardanic sau arborii planetari.

Cutia de viteze

Schimbarea raportului dintre viteza de rotatie a motorului si viteza de rotatie a rotilor este posibila datorita cuplarii pinioanelor de diferite marimi din cutia de viteze, care permit asa-zisa schimbare a treptelor de viteza. Acest lucru da posibilitatea automobilului de a se deplasa in conditii diferite de viteza si tractiune.

Se recomanda ca in primele minute de deplasare, schimbarea vitezelor sa se faca usor, fara socuri, la o turatie moderata a motorului. Uleiul din cutia de viteze are nevoie de ceva timp pentru a se incalzi si a functiona la parametri optimi. La majoritatea masinilor se simte cand uleiul din cutia de viteze ajunge la temperatura normala de functionare, vitezele schimbandu-se ceva mai usor. In sezonul rece fenomenul este mult mai accentuat.

Defectiunile cutiei de viteze se datoreaza in special utilizarii defectuoase a acesteia si a proastei intretineri. Multi producatori de autovehicule nu mentioneaza intervalul la care se face schimbarea uleiului cutiei de viteze, ci doar completarea. Schimbarea uleiului este recomandat a se face la un interval de cel mult 100.000 km pentru prelungirea duratei de viata a componentelor cutiei de viteze.

Uleiul de transmisie pierde din vascozitate in timp si este nevoie sa fie schimbat pentru a prelungi viata pieselor componente.

Verificam sistemul de transmisie daca:

- masina nu pleaca de pe loc

- intra greu in viteze

- transmisia pare ca patineaza

- este anormal de zgomotoasa

- zgomot ca de macinare cand schimbam vitezele

- probleme cu ambreiajul

- lumina ”verifica motor” aprinsa