Sistemul de franare

Un sistem de franare eficient asigura scaderea rapida a vitezei de deplasare si oprirea in conditii de siguranta, cu posibilitatea de a evita eventualele obstacole aparute in calea autovehiculului. Sistemul de franare participa direct la securitatea activă a automobilului şi ofera posibilitatea de utilizare integrală a vitezei și accelerației acestuia în timpul exploatării.

Componenta

Un sistem de franare este format din pompa de frana, servofrana, discuri, etriere, placute de frana si conducte pentru lichidul de frana iar pentru puntile spate pot sa fie ori discuri cu etriere ori tamburi cu saboti. Echipamentul de franare este compus din frana de serviciu si frana de stationare. Sistemul de frânare de serviciu este acționat pe cale hidraulică, pneumatică sau hidropneumatică. Acționarea poate fi făcută cu sau fără servomecanism. În cazul în care sistemul de frânare de serviciu se defectează sistemul de frânare de parcare are rolul unui sistem de frânare de siguranță.

Cateva semne care ne spun ca sistemul de franare are probleme

- Martorul de frana se aprinde

- Un zgomot puternic la apasarea pedalei de frana

- Un sunet ca de zgarietura/frecare mecanica in mers, fara sa franezi

- Trepidatie a pedalei de frana sau vibratie in timpul franarii

- Este nevoie sa apesi pedala de frana de mai multe ori pentru a opri masina.

Pentru a mentine sistemul de franare in conditii bune:

Verificati franele cel putin o data pe an si mai des, daca circulati in trafic de oras sau locuiti intr-o zona cu strazi in panta. Nu mergeti cu frana de mana trasa. Verificati nivelul lichidului de frana, iar daca nivelul scade este nevoie sa mai adaugati s-ar putea sa fie o fisura.

Completarea cu lichid de frână

La completarea cu lichid de frână o greşeală frecventă pe care o fac unii şoferi este aceea a turnării unei cantităţi mici de lichid pe lângă rezervorul pompei centrale de frână. Acele picături ce se vor prelinge pe metalul caroseriei sau pe vopseaua acestuia sunt însă foarte corozive. Dacă nu sunt înlăturate imediat şi nu este neutralizată corespunzător suprafaţa respectivă, lichidul de frână scurs accidental va distruge stratul de vopsea, coroziunea începând chiar din ziua următoare. Trebuie înlăturat lichidul de frână de pe suprafaţa metalică vopsită cu o cârpă îmbibată cu detergent şi se va spăla apoi cu apă din abundenţă.

O altă greşeală ce se poate face cu această ocazie este faptul că, dacă este necesară o cantitate mai mare de lichid de frână pentru completare, nu se caută a se depista imediat locul pe unde au apărut scurgerile în instalaţia de frânare, lucru care poate duce la scoaterea din funcţiune a sistemului de frânare, cu toate pericolele ce se pot ivi de aici.