Suspensia automobilului

Suspensia autovehiculelor realizeaza legatura elastica intre caroserie si puntile autovehiculelor sau direct cu rotile si are rolul de a proteja pasagerii si incarcatura impotriva socurilor, trepidatiilor si oscilatiilor cauzate de neregularitatile drumului.

Ce face

O suspensie eficienta reuseste sa:

- asigure confortul in habitaclu

- pastreze directia autovehiculului

- micsoreze distanta de franare

Componenta

Suspensia autovehiculului cuprinde trei elemente principale:

  • elemente elastice
  • elemente de amortizare
  • elemente de ghidare

Constatarea defectiunilor

  • Arcuri
  • Articulații
  • Bucși
  • Amortizoare
  • Bare stabilizatoare (opțional)

Principalele componente ale suspensiei

  • in timpul mersului, masina balanseaza pe verticala si se opreste din balans foarte tarziu;
  • mentinerea dificila a directiei
  • pierderi de ulei - se vad pe tija si pe amortizor
  • oxidarea si corodarea tijei amortizorului

De ce este necesara o verificare

Sistemul de directie si suspensia trebuie verificate cel putin o data pe an pentru a preveni reparatiile majore. Oricand simti ceva in neregula la acestea doua, cere tehnicianului o evaluare pentru a fi posibila o reparare rapida. Daca amani acest lucru te poti expune la un mare risc in viitor privind siguranta ta si a pasagerilor.

Directia

Daca au trecut in jur de 15.000-20.000 km de la ultima verificare a geometriei este foarte probabil sa constati:

  • un consum exagerat de combustibil
  • uzura neuniforma a pneurilor
  • masina ta „trage” dreapta sau stanga, in linie dreapta
  • jocuri in elementele componente ale sistemului de directie: pivoti, bucsi bascule, bielete, caseta de directie

Se mai recomanda sa verifici geometria rotilor automobilului atunci cand:

  • lovesti puternic un obstacol sau dai intr-o groapa
  • constati o uzura rapida si neuniforma a anvelopelor
  • directia autovehiculului este imprecisa
  • anvelopele au fost schimbate de curand
  • vehiculul a fost supraincarcat o perioada mai lunga
  • ai inlocuit un element al suspensiei sau directiei
  • accelerezi si franezi brusc destul de des, in trafic aglomerat

Cum se regleaza geometria

Reglarea geometriei rotilor se realizeaza prin reglarea cu aparate specializate a unghiului de cadere, a unghiului de convergenta si a unghiului de fuga in parametri recomandati de constructor:

- Unghiul de cadere este unghiul format de inclinarea rotii si perpendicualara pe sol, vedere din lateral

- Unghiul de convergenta este unghiul format de linia mediana a autovehiculului si linia mediana a rotilor, vedere de sus

- Unghiul de fuga este unghiul format intre axa pivotului si perpendiculara pe sol, vedere din lateral